Spreker

Het hele jaar door verzorgt Bas lezingen en workshops over jeugdliteratuur, recenseren, schrijven, interviewen en (voor)lezen. Hij spreekt vaak voor groepen leerkrachten, onderwijsassistenten, pedagogisch medewerkers, studenten aan pabo’s of schrijfopleidingen, leescoördinatoren, leesconsulenten, intern begeleiders en ouders.

Hieronder vind je een beschrijving van de drie meest geboekte lezingen, maar maatwerk is natuurlijk ook mogelijk. Neem voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden of een offerte contact op met Bas.

Lezingen

Kinderboeken in de klas – De leerkracht als smaakmaker

Duur: 1 uur
Doelgroep: leerkrachten, schooldirecteuren, pabostudenten, leescoördinatoren, leesconsulenten en ib’ers
Groepsgrootte: 20-200

Waar moet een goed kinderboek aan voldoen? Hoe herken je het? En waarom is het belangrijk om niet alleen aan te bieden wat kinderen uit zichzelf al graag lezen? Aan de hand van zijn eigen leesopvoeding, ervaringen op scholen en zijn werk als kinderboekenrecensent van Trouw en De Grote Vriendelijke Podcast, maakt Bas zich in deze lezing sterk voor de positie van het goede kinderboek.

#WeNeedDiverseBooks

Duur: 1 uur
Doelgroep: pedagogisch medewerkers, ouders, leerkrachten, schooldirecteuren, pabostudenten, leescoördinatoren, leesconsulenten en ib’ers
Groepsgrootte: 20-200

Noem eens vijf beroemde personages uit kinderboeken (geen dieren)? Zit er een kind van kleur bij? Of een met twee vaders? Een kind met een beperking? Grote kans van niet. Pas de laatste jaren begint er langzaamaan iets te veranderen: steeds meer schrijvers en uitgevers realiseren zich dat het voor elk kind belangrijk is om zichzelf in boeken te kunnen herkennen én ‘de ander’ erin tegen te komen. In deze lezing deelt Bas zijn eigen ervaringen rond dit onderwerp, vertelt hij waarom representatie belangrijk is en stelt hij de mooiste, ‘diverse’ kinderboeken van dit moment voor.

De voorlezing

Duur: 1 uur
Doelgroep:
pedagogisch medewerkers, onderwijsassistenten, ouders, leerkrachten, pabostudenten, voorleesvrijwilligers, leescoördinatoren en leesconsulenten
Groepsgrootte: 20-200

Wat is het belang van voorlezen? Hoe integreer je voorlezen in de dagplanning thuis en op het kinderdagverblijf of de basisschool? Hoe kies je de boeken? Hoe ga je om met het Brandweerman Sam-probleem (wat dat is hoor je in de lezing)? Gebruik je stemmetjes of niet? Betekent voorlezen: stilzitten? Op deze en nog veel meer vragen rond voorlezen geeft Bas antwoord in deze lezing. Met veel praktijkvoorbeelden en tips om direct mee aan de slag te gaan. Het accent in deze lezing ligt op de doelgroep 0-7 jaar, met een paar uitstapjes naar oudere kinderen.

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors